Zapach może przyciągnąć klienta

Badania pokazały, iż 15,9% czasu spędzamy więcej w danym sklepie właśnie dzięki zapachom. Zyskujemy wówczas kilka dodatkowych cennych minut, podczas których możemy zapoznać klienta z naszą ofertą. Co jednak najważniejsze u 14,8% klientów zapach zwiększa chęć zakupu produktu, wpływając na procesy decyzyjne, kształtując emocjonalny obraz produktu i budując przywiązanie do danej marki. Zapach jako jeden z nielicznych narzędzi marketingowych pozwala zwrócić uwagę na ukryty przekaz dotyczący wartości firmy kreując jej wizerunek.

Jak przyciągnąć skutecznie klienta?

dyfuzja gazów i marketing zapachowyPojęcie „marketing zapachowy” stało się popularne nie tylko w słowniku specjalistów od sprzedaży. Pomysłów wykorzystania zapachu w biznesie jest wiele. Fakt, że zapach ma niebagatelny wpływ na decyzję o zakupie produktu, nikogo już dzisiaj nie dziwi. Wykorzystywanie go w celach biznesowych staje się natomiast coraz bardziej popularną i jednocześnie skuteczną formą marketingu. Zmysł powonienia ma wpływ na stan uczuciowy człowieka oraz na funkcjonowanie jego pamięci. Coraz częściej zatem w dużych firmach możemy poczuć woń, której obecność nie jest przypadkowa. Znawcy aromaterapii potwierdzają, że przyjemny zapach zdecydowanie pozytywnie wpływa zarówno na wydajność pracowników, jak i stosunek klientów do konkretnej firmy. Odpowiednio zaprojektowane wnętrze, szeroki wybór asortymentu czy doskonała obsługa klienta to niezwykle istotne czynniki w marketingu bezpośrednim. Coraz częściej docenia się jednak zmysł powonienia i właśnie z myślą o nim popularne stały się takie pojęcia, jak dyfuzja gazów i marketing zapachowy. Dobór zapachu zależy od tego, jaki cel chce się osiągnąć. Odpowiednio dobrana woń bywa też wykorzystywana jako narzędzie wspomagające koncentrację i zwiększające efektywność pracy. Specjaliści od aromaterapii sugerują, by rano wdychać cytrusy – pobudzą do działania. Jaśmin z kolei zapobiega zmęczeniu, dlatego warto go stosować wieczorem. Mięta natomiast wpływa na koncentrację, łagodzi zmęczenie, a także koi bóle głowy. Aromat kawy dobrze jest stosować w biurach doradczych, podatkowych, kredytowych i pożyczkowych, a także w kawiarenkach i bufetach. Szczególnie dobrze sprawdza się w dużych budynkach handlowych. Aromaterapia sprawdza się również podczas negocjacji i spotkań biznesowych. Zapach lawendy traktowany jest często jako czynnik pomagający utrzymać dobry charakter spotkania i podejmować rozważne decyzje. Woń lawendy ponadto regeneruje działanie systemu nerwowego i wprowadza nastrój ukojenia.

Co ciekawe, w przypadku negocjacji warto stosować środki łagodzące nastrój (na przykład rozpylić feromon – androstenol). W sytuacji omawiania strategii należy skupić się na zapachach pobudzających, energetyzujących oraz zwiększających koncentrację. Aplikatory ze stężonym aromatem najlepiej umieścić w aromatyzerach bądź biurowych nawilżaczach powietrza. Jeżeli zapach ma być częścią wizerunku, musi być z nim spójny i odpowiadać filozofii oraz wartościom przedsiębiorstwa. Zapach jest ponadto nierozerwalnie związany z bodźcami wizualnymi.